Onderwerpen
uitdagingen voor een toekomstig mediabeleid
![]() |
Voeg toe aan verlanglijst |
![]() |
Mail naar vriend(in) /collega |
![]() |
Schrijf een recensie |
![]() ![]() |
Auteur: | F.J.P.M. Hoefnagel; W.B.H.J. van de Donk; D.W.J. Broeders |
---|---|
Prijs: | € 30,99 |
Bindwijze: | Boek, Paperback |
Genre: | Algemene sociale wetenschappen |
Ligt deze titel in de winkel? | Dit artikel is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen. |
Publicatiedatum: | 27-01-2005 |
Beschrijving
Het Nederlandse medialandschap is niet meer in het beeld van 'Hilversum en de vaderlandse pers' te vangen. Denk alleen al aan de opkomst van commerciële radio en televisie, het internet en de snelle internationalisering en commercialisering van mediabedrijven. Technische ontwikkelingen verbinden oude met nieuwe media en maken bijvoorbeeld televisie op het internet en radio op de mobiele telefoon mogelijk. Voorheen 'gescheiden' infrastructuren als kabel en telefoonlijnen concurreren met elkaar voor verspreiding van een explosief groeiend digitaal media-aanbod. Door de toegenomen invloed van Europese regelgeving in deze sector krimpt de bewegingsruimte van de Nederlandse overheid in deze snel veranderende en internationaliserende omgeving verder in. De beleidskaders van de overheid staan onder druk. In dit rapport adviseert de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid om de beleidsvisie van de overheid op het medialandschap radicaal te wijzigen. De huidige zienswijze, waarin beleid per medium en per infrastructuur wordt beredeneerd, zou vervangen moeten worden door een visie waarin de functies van het medialandschap centraal staan. In het turbulente en snel bewegende medialandschap van vandaag dient de vraag centraal te staan of het medialandschap als geheel - en niet alleen Hilversum - in belangrijke functies als bijvoorbeeld nieuwsvoorziening en opinievorming voorziet. Dit rapport biedt een kader om het overheidsbeleid op een meer toekomstbestendige manier vast te stellen.
Details
Titel: | Focus op functies |
---|---|
Auteur: | F.J.P.M. Hoefnagel; W.B.H.J. van de Donk; D.W.J. Broeders |
Mediatype: | Boek |
Bindwijze: | Paperback |
Taal: | Nederlands |
Druk: | 1 |
Aantal pagina's: | 196 |
Uitgever: | Amsterdam University Press |
Plaats van publicatie: | Amsterdam |
Publicatiedatum: | 27-01-2005 |
NUR: | Algemene sociale wetenschappen |
Collectie: | WRR-rapporten |
Editor: | Broeders, D.W.J. / Donk, W.B.H.J. van de / Hoefnagel, F.J.P.M. |
Afmetingen: | 249 x 171 x 16 |
Gewicht: | 552 gr |
ISBN/ISBN13: | 9789053567333 |
ISBN/ISBN13: | 9789053567333 |
Intern nummer: | 1612165 |
Extra informatie
WRR Rapporten Focus op functies
Recensie
Voor een gezonde democratie is een gevarieerd en toegankelijk media-aanbod van groot belang. Radio, televisie, kranten en tijdschriften spelen immers een belangrijke rol in de maatschappelijke informatievoorziening, het publieke debat, de cultuur, de vrijetijdsbesteding en de ontspanning. Het mediabeleid van de regering is er daarom op gericht een
Winkelvoorraad
Dit artikel is op dit moment niet op voorraad in een van onze vestigingen.